Sporto salėje su Roku

Prieš šventes buriuotojai sulaukė puikios dovanos - susitikimo su Roku Milevičiumi. Per tas keletą trumpų dienų, kol vieši Lietuvoje, Rokas turėjo ne tik susitvarkyti Amerikos vizą (tai buvo viena iš priežasčių, kodėl parvyko į Lietuvą), bet ir duoti ne vieną interviu, dalyvauti laidose, susitikimuose, o kur dar dėmesys pasiilgtiems artimiesiems ir draugei Erikai. Visa tai suprasdami stengėmės ilgai negaišinti brangaus jo laiko. Su R. Milevičiumi susitikome jo sporto salėje "Urban Gym", esančioje Vilniuje. Tai "undergroundiškai" atrodanti vieta, kur sportininkas prieš metus praleisdavo nemažai laiko. Būtent todėl, kai buvo pakviestas į "Brunel" komandos atranką, fizinius testus atliko nepriekaištingai. Jo fizinis pasirengimas buvo vienas iš geriausių. 

Taigi, susėdę ant atsilenkimų suolelio pradedame kalbą. 

Prieš varžybas klausiau, kurie varžovai bus patys rimčiausi. Minėjai "Abu Dhabi Ocean Racing", ispanus "Mapfre", "Vestas Wind". Ar pasikeitė nuomonė po dviejų etapų?

Rokas: "Vestas Wind" mums jau nebekonkurentai. Laimėti šių varžybų jiems jau nepavyks. Iš minėto sąrašo dabar išbraukčiau Abu Dabio komandą. Kuo toliau, tuo jie atrodo ne tokia ir stipri komanda. Ko labiausiai prisibijom - tai ispanai "Mapfre", "Dongfeng Race Team". Iš pat pradžių matėme, jog tai stipri komanda, o antrojo etapo metu jie greitai mokėsi ir tobulėjo kartu su mumis. Taigi, pirmasis ketvertukas aiškus - kiniečiai "Dongfeng Race Team", "Abu Dhabi Ocean Racing", mes - "Team Brunel" ir  "Mapfre". Ispanai kol kas nesuranda savo žaidimo, bet jeigu jį suras, gali būti labai stipri komanda. Jų bėda, kad pagrindinis škiperis Iker Martinez neplauks visų etapų - jis ruošiasi olimpiadai su "Nacra" katamaranų klase. Todėl galima sakyti lieka trys lyderiai - "Abu Dhabi", "Dongfeng" ir mes.

Daugelis nesitikėjo iš kiniečių "Dongfeng Ocean Race" komandos tokios nuožmios konkurencijos. Ką manote apie šią komandą? 

Manau, kad ši komanda pakankamai stipri. Atrodo gal nerimtai, nes tai kiniečių komanda. "Dongfeng" į šį projektą stengiasi įtraukti kuo daugiau kiniečių. Antrame etape plaukė du kiniečiai - Liu Xue, Jin Hao Chen. kitame plauks jau gal trys kiniečiai. Bet įgulos pagrindą sudaro prancūzai. Iš jų dalis jau dalyvavę "Volvo Ocean Race" ir praeitą sezoną jų kapitonas Charles Caudrelier, Martin Strömberg buvo nugalėtojų "Groupama" įguloje.  Visa komanda plaukia labai gerai.

Trumpai prisiminkite antrojo etapo pabaigą. "Brunel" su "Dongfeng" komanda išsiveržėte į lyderius. "Brunel" plaukė pirmi ir labai po truputį didino atstumą. Bet plaukėte link zonos, kurioje nėra vėjo. Kas vyko toliau?

Sustojome ir galėjome tik apmaudžiai stebėti, kaip tirpsta sunkiai iškovotos jūrmylės. Gaudėme kiekvieną vėjo gūsį. Bemiegės naktys ir dienos, kai bandai kažkaip judėti slinkti pirmyn, o vėjo visai nėra. Šalia matai priešininkus ir negali nieko padaryti. Ko gero tai ir buvo sunkiausia - ištverti štilių.

O kas pirmajame etape buvo sunkiausia?

Sunkiausia buvo prie Keiptauno, kai suvokėme, jog per vieną naktį pralošėme ir iškritome iš žaidimo dėl pirmosios vietos.

 Antrajame etape visus sukrėtė "Team Vestas Wind" nelaimė. Kai sužinojote apie tai, kaip reagavote? 

Tokio atvejo nėra buvę per visą "Volvo Ocean Race" istoriją. Liūdna ir keista, net truputį juokinga, Aišku, iš tokių dalykų juoktis negalima. Džiaugiamės, kad įgula nenukentėjo. tiesiog stebuklas, kad niekas nenukentėjo - įsivaizduojate skrieii 40 km. per valandą greičiu ir atsitrenki kaip į sieną.

Įis įvykis - tai buvo žmogaus, konkrečiai navigatoriaus klaida. Buvo naktis visi ką tik ištvėrę audrą, pavargę. Vaizdo įraše kelios minutės prieš pat nelaimę navigatorius sako, jog gylis nepastovus, svyruoja nuo 400 metrų iki 40 000 metrų. Niekas nesitikėjo, jog vidurį vandenyno bus rifas. Aišku, jei būtų labai išdidinęs žemėlapį, būtų pastebėjęs tą kliūtį.

Su "Team Vestas Wind" komanda lankėme privalomus saugumo kursus. Nelaimės atrodė toli, viskas atrodė paprasta. Šis atsitikimas ir mus paveikė, privertė atsargiau į viską žvelgti, nors mūsų navigatorius ir taip atsargus. Ko negalėjome pasakyti apie "Team Vestas Wind" navigatorių - jis mėgo rizikingesnius sprendimus, paerzinti priešininkus. Kiek žinau įgula nelabai buvo patenkinta tuo. 

Ar tikite, jog jie gali grįžti į varžybas?

Laiavs visiškai sugadintas, jo jau neberemontuos. Tačiau laivus stačiusi įmonė "Green marine" turi medžiagų ir aštuntajam laivui. ir komanda ir rėmėjai dar turi entuziazmo dalyvauti varžybose. Tiesa, pergalė jau išslydo iš jų rankų. Kada jie įsijungs į varžybas, neaišku. geriausiu atveju tikriausiai nuo Lisabonos.

Atsitikus nelaimei arčiausiai buvo du laivai - "Alvimedica" ir moterų įgula "SCA". "Alvimedica" laikinai pasitraukė iš varžybų ir skubėjo prie "Team Vestas Wind" laivo - gal reikės pagalbos, o "SCA" nuplaukė toliau. Kaip vertinate šį poelgį?

Labai blogai. Tai labai bloga jūrinė praktika. Mūsų itin patyrę įgulos nariai navigatorius Andrew ir škiperis Bouwe burnojo ant jų. Suprantame, jog jos merginos, silpnesnės, todėl organizatoriai liepė joms plaukti toliau, nes padėtis kontroliuojama. Bet galėjo atsitikti bet kas, galbūt prireiks pagalbos. Todėl jų, - tikriausiai daugiau kranto komandos - sprendimą vertiname neigiamai. Be to sukomplikavo visus rezultatus. "Alvimedica" plaukė prieš "SCA". Kadangi jie sustojo padėti, merginos aplenkė juos. "Alvimedica" į varžybas vėl grįžo tik po paros.

Papasakokite apie režimą, tvarką laive.

Ant denio visada turi būti keturi įgulos nariai. Budime po du žmones. Dabar mano budėjimas būna su prancūzu Laurent Pages, prieš tai buvau su Bouwe. Po pirmo etapo šiek tiek pakeitėme pamainas. Tos kurios buvo greitesnės - išskirstėme, kad išsilygintų pajėgumas ir būtų pastovesnis laivo greitis. 

Budėjimai yra po keturias valandas - dvi dirbi valandas, dvi budi. Paskui keturias valandas ilsiesi. Grafikai persikeičia - tu pakeiti du budinčius, po dviejų valandų, ateina pakeisti kiti du nariai. Taigi pusę budėjimo laiko būni su viena budėjimo pamaina, kitą pusę - su kita. Su dviem įgulos nariais niekada nesusitinki.

Valgyti gauname tris kartus per dieną. Valgyti mums visada daro mūsų media įgulos narys Stefan Copper. Pagal taisykles buriuoti jis mums negali padėti, bet valgyti padaryti - gali. Taigi jam tenka per dieną šešis kartus gaminti. Jo grafikas visai kitoks nei mūsų, tačiau taip pat įtemptas - kasdien filmuoti, fotografuoti, rašyti straipsnius, kasdien bet kokiomis sąlygomis nusiųsti nors kiek žinių pagrindiniam "Volvo Ocean Race" biurui. Ir dar visiems padaryti valgyti bei išsemti vandenį iš laivo, kai jo atsiranda. 

Kad padarytų gerus reportažus straipsnius Stefanas jus turi kalbinti, klausinėti, fotografuoti kasdien. Ar nevargina tai?

Stefanas stengiasi viską daryti natūraliai, neįkyrėti. Kol kas jam sekasi labai gerai. Jis yra labai linksmas, šaunus ir padeda iškentėti visas tas dienas.

Ilguose plaukimuose labai svarbus humoras. Kuris įgulos narys dažniausiai pralinksmina.

Manau, kad Stefanas. jis turi geriausią humoro jausmą ir priverčia visus nusišypsoti. ir apskritai šypsenų pas mus daugiau laive nei surūgusių veidų.

O škiperis Bouwe Bekking gyvena tuo pačiu režimu, kaip ir visi? 

Ne, Bouwe ir navigatorius Andrew gyvena šiek tiek kitokiu režimu. Kai jiems priklauso budėti, jei visada būna ant denio, tačiau poilsio metu dažnai dar ir kitus darbus atlieka. 

Ar varžybų metu škiperiui Bouwe Bekking tenka ištverti daug nemigo valandų?

Stengiamės palaikyti vieni kitus, padėti. Esame tik aštuoni žmonės. Jeigu matome, jog Bouwe ar Andrew labai nemiegoję, leidžiame jiems pamiegoti, bet stengiamės neišsimušti iš ritmo. Nes jei išsimuši iš budėjimo režimų, visa sistema sugriūva - žmonės būna pavargę ir negali taip gerai valdyti laivo. Poilsio reikia.

Per manevrus dirba visa įgula?

Taip, beveik per visus manevrus pakeliami visi. Tik kartais vienam ar kitam, jei nėra būtinybės, leidžiame miegoti. Bet tikrai ne mums, ne jaunimui. Mes su Louis Balcean visada keliamės ir viską darome pirmieji. Miego trūksta. paskui išmoksti pasimėgauti ir 15 minučių miegu. prisimenu vieną naktį per 3-4 val. padarėme 15 ar 16 halsų. Kaip tik buvo mano miego valandos, tai atrodo, tik nulipi į apačią ir vėl reikia keltis. Ateini pusiau miegantis prie kavamalės. Aišku, kai toks būni, neduoda susikaupimo reikalaujančių darbų - daugiau fizinį.

Minėjai, jog įguloje esate pasiskirstę pozicijomis. Esi padedantysis bako jūreivis. Kokius dar darbus tenka atlikti ant denio?

Mes su Louis darome viską - vairavimo iki lipimo į stiebą. Dažnai būnu gale prie groto, gervių. Per manevrus vairuoja tik Bouwe, o paruošimą, burių keitimą atliekame mes. Aišku mes nesikišame ir į navigaciją. Tai daro Bouwe ir, žinoma, Andrew - mūsų navigatorius. Jie dirba su kokiomis šešiomis programomis. Į šią virtuvę mes nesikišame.

Kalbant apie įrangą. ar rizikuojate ir plaukiate įrangos galimybių ribos, ar vis dėl to stengiatės pasaugoti inventorių?

Aišku stengiamės plaukti kuo greičiau, bet mes labai nerizikuojame, saugojome bures. nesiplėšome per "In-Port Race", nes jie mažai lemia, o susilaužyti gali daug ką. Tai dalis mūsų taktikos. Turime tik kelias bures, kurias galime pakeisti į naujas, taigi reikia efektyviai išnaudoti. 

Sunkiau kovoti su savimi - fiziniu ir psichologiniu nuovargiu ar su blogu oru?

Kas yra tas blogas oras? Audrų mes laukiame, nes su jomis ateina ir vėjas. O su savimi - man šiuo požiūriu lengviau nei kitiems įgulos nariams. Matau kaip kiti pradeda kovoti su savimi, darosi sunku. O aš tikrai jaučiuosi stiprus psichologiškai, morališkai. Mes stengiamės padėti vieni kitiems, pabendrauti, nuvaikyti blogas mintis. 

Apie ką kalbate, kai prieš akis ilgas budėjimas, monotoniškas plaukimas, manevrų atlikti nereikia?

Retai taip būna. Oi, kaip retai. bet tuomet kalbame apie maistą, apie namus, problemas. Randame apie ką kalbėti. Bet dažniausiai esame visiškai susikaupę, sekame prietaisus, negali nuleisti akių. Esame pasiskirstę ant denio, ne vienoje vietoje, taigi retai pasikalbėjimui randame laiko.

Išlipus į krantą dar negalite atsikvėpti - žurnalistai, rėmėjai, regatos miestelio sveęiai - visi nori pakalbinti pabendrauti. Vyksta įvairūs susitikimai, spaudos konferencijos. Ar turite laiko atsikvėppti krante?

Atplaukus į krantą laivą patikime mūsų kranto komandai. Jie turi sutvarkyti, paruošti kitam plaukimui, pasirūpinti atsargomis ir t.t. Kranto komanda rūpinasi mūsų komandos paviljonu uostuose ir pan. Be jų, mes visai negalėtume pailsėti. Per dieną turime po porą oficialių susitikimų. Stengiamasi įvairius interviu, susitikimus pritaikyti prie mūsų grafiko, įtraukti į mūsų aplinką, kad dienotvarkė nesisuktų aplink tuos įvykius, o viskas vyktų pakeliui, šalia ar vietoje, kur tau reikia atlikti tam tikrus darbus.

Kokie planai dar viešint Lietuvoje?

Pabūti jaukiai su šeima ir atšvęsti Kalėdas. 

Ačiū už pokalbį.

Žurnalo "Vėjo!3" redaktorė Eglė Kasperavičiūtė.

Daugiau apie "Volvo Ocean Race" - etapus, varžybas, išsamius interviu skaitykite ateinančiame "Vėjo!3" numeryje, kuris bus skirtas būtent šioms varžyboms.