Skaičiai - kodėl aplink plaukti yra geriau

Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Jachtos plaukia arti viena kitos labiau nei kada nors anksčiau - nors tai ir smagu, tačiau gana sunku sekti pozicijų pokyčius.

Varžyboms įsibėgėjus vis daugiau ir daugiau kyla klausimų apie laivų seklį ("tracker") ir jachtų užimamas vietas. Dėl šios priežasties vienas iš organizatorių - meteorologijos ekspertas Gonzalo Infante - vaizdžiai papasakojo visą už to slypinčią teoriją. Štai ką jis sako...

Viena iš įdomiausių buriavimo varžybų dalių yra surasti greičiausią kelią iki finišo. Jeigu mes gyventume pasaulyje, kuriame pučia pastovus vėjas, tai būtų tiesiog geometrijos klausimas - bet viskas ne taip paprasta.

Orų srautai ir masės juda virš vandenynų, visai kaip vėjas, ir tai žaidimą padaro kur kas įdomesnį. Čia kaip ir alpinizme, jeigu planuoji kopti į aukštą viršukalnę, tokią kaip K2, labai svarbu prisiminti, jog trumpiausias kelias nebūtinai yra greičiausias.

Kelyje pasitaiko įskilimų, nuošliaužų, stačių uolų, skardžių ir daug kitų kliūčių, kurios gali užkirsti tiesų kelią iki viršūnės. Dėl šios priežasties norint pasiekti tikslą reikės nueiti kur kas daugiau kelio.

Jūrinis buriavimas yra labai panašus į alpinizmą.

Taip, yra tiesiausias maršrutas – tačiau galima susidurti su daugybe veiksnių, dėl kurių tu plauksi lėčiau, gali patekti į situaciajs, kai bus išbandomas įrangos patvarumas ar, dar baisiau, kilti pavojus komandos sveikatai. Silpnų vėjų sritys, priešpriešinis vėjas, neįveikiamos audros, ledkalniai yra vos tik keletas pavyzdžių.

Šiuo metu pagrindinė kliūtis, su kuria susiduria visas laivynas, yra didelė aukšto slėgio sritis, žinoma kaip "St Helena High". Taigi, pats tiesiausias kelias reiškia, jog jachtos plauktų tiesiai per jos centrą. Tarp buriuotojų ši sritis dar žinoma kaip "stovėjimo aikštelė".

Tam, kad išvengti dreifavimo pro silpno vėjo sritis pačiame "St Helena High" centre, vienas iš pasirinkimų yra plaukti į pietus - maršrutas, kuris yra 45 laipsniais nutolęs pagal laikrodžio rodyklę nuo paties tiesiausio kelio į Keiptauną. Šie niuansai ir kelia sumaištį turnyrinėje lentelėje ir sunku nuspėti, kieno pozicija yra geriausia.

Jūrinis buriavimas toks yra. Kartais gali tenka plaukti daugiau nei 100 laipsnių nukrypus nuo tikslo ar visiškai į priešingą pusę nuo finišo tik tam, kad pagautum palankesnį vėją ar išvengtum pavojų.

Be to, oro masės nuolat juda, taigi geriausias maršrutas niekada nebūna toje pačioje vietoje - jis nuolat kinta.

Jeigu yra tiek judančių ir besikeičiančių nežinomųjų, kaip žinoti, kas šiuo metu pirmauja?

Tai yra puikus klausimas! Ir į jį labai sunku atsakyti. Tiesa sakant, niekada nebūna tik juoda ar balta, nes kiekviena situacija verčia elgtis skirtingai. Kartais reikia plaukti į pietus ir tik vėliau pasukti į rytus (kaip šiuo atveju), nes greitkelis į Keiptauną yra toli pietuose. Kartais gali būti atvirkščiai. Tiesa, tai atrodo šiek tiek komplikuota, bet ir labai žavu.

"Tai kaip mes, sėdėdami and sofos, turėdami ribotą informaciją ir žinias galime suprasti kas pirmauja?", – galima paklausti. Ir dar svarbiau, kokiais kriterijais remiasi organizatoriai, sudarydami preliminarią turnyrinę lentelę?

Žemiau pateikiama matavimų, kuriuos galima rasti seklyje, analizė:

Atstumas iki finišo (DTF)

Dažnai regatų organizatoriai pateikia atstumą iki finišo (Distance to Finish - DTF). Paprasčiausiai – tai trumpiausias atstumas. Reitingų lentelė sudaroma pagal kiekvienai jachtai likusį atstumą iki finišo. Tai paprastas būdas, bet ne visada pasakantis, kas iš tiesų pirmauja. 

Įsivaizduokite save Volvo Ocean Race žaidėju, kuris pasirinko tiesiausią kelią nuo Fernando de Noronha salos iki Keiptauno. Jūsų geriausias draugas jums papasakojo, kad perskaitė internete straipsnį, kuris sako, jog greičiausiai nuplauks iš pradžių pasukdamas į pietus. Taigi jis taip ir daro.

Per pirmas dvi dienas jūsų atstumas iki finišo mažės kur kas greičiau nei jo ir jūsų vieta tarp kitų žaidėjų pakils visu 1000 pozicijų. Jūs patenkintas, pasirodo draugas klydo. Bet kaip sakoma, juokiasi tas, kas juokiasi paskutinis. Staiga, trečią dieną jūsų greitis pradeda mažėti ir kažkuriuo metu beveik visas laivynas pasuka į rytus link Keiptauno ir lekia 25 mazgų greičiu. Tuo tarpu jūs įstrigę, bevėjėje zonoje. Taigi, jūsų draugas juoksis paskutinis.

"Volvo Ocean Race" reitingų lentelė sudaroma ne pagal  atstumą iki finišo (DTF). Tai didelis skaičius ir kinta jis lėtai. Smagiau stebėti mažesnius pokyčius, kurie kur kas dinamiškesni. Todėl naudojamas atstumas iki viso laivyno lyderio - pirmos plaukiančios jachtos. Taigi DTF yra kiekvienos jachtos skirtumas nuo lyderio.

Kitas parametras reitingų lentelėje - DTLC. Tai atstumo iki pirmos vietos pokytis ("Distance To Lead Change" arba DTLC) - tai kiek buvo laimėta atstumo ar pralaimėta per paskutines 3 valandas, kaip atskaitos tašką imamt lyderio poziciją.

Dar vienas pavyzdys...

Praeitą penktadienį, kai Gonzalo vakarieniavo su savo šeima, jam paskambino draugas – jis buvo susirūpinęs reitingų pokyčiais, kurie buvo paskelbti "Volvo Ocean Race" svetainėje. Kai kurios jachtos pasistūmėjo į priekį 30 jūrmylių daugiau nei kitos vos per 3 valandas! Jis apskaičiavo, kad taip stipriai sumažintų atstumą, besivejančios jachtos turėjo plaukti 10 mazgų greičiau. "Tai neįmanoma!", – pagalvojo draugas, atidžiai sekantis jachtų pozicijas. Jis buvo teisus, bet skaičiai taip pat buvo teisingi. Jiems reikia šiek tiek daugiau interpretacijos ir papildomos informacijos.

Paskaičiuokime:

Pirmoji pavyzdžio dalis rodo santykinį atstumą tarp "Team Vestas Wind" ir "Team Alvimedica" penktadienį (2014-10-24).

Skaičiuojam atstumą iki finišo (DTF):

DTF = Atstumas iki Fernando de Noronha + Atstumas nuo Fernando de Noronha iki Keiptauno

Supaprastinimui įsivaizduokime, kad šiuo metu varžosi tik minėtos dvi komandos ir "Team Vestas Wind" lyderiauja. Tuomet rezultatai tokie:

  DTF DTL
Team Vestas Wind 3394 0
Team Alvimedica 3528 -134

Remiantis skaičiavimais, "Team Vestas Wind" pirmauja 135 jūrmylėmis (matuojant atstumą iki finišo).

Po 6 valandų situacija šiek tiek kita: "Team Vestas Wind" praplaukė pusiaukelės tašką (Fernando de Noronha), o "Team Alvimedica" dar plaukia link jo. Tai turi įtakos DTF, nes skaičiavimas bus kitoks.

DTF (ALVI) = Atstumas iki Fernando de Noronha + Atstumas nuo Fernando de Noronha iki Keiptauno
DTF (VEST) = Tiesus atstumas nuo jachtos iki Keiptauno

  DTF DTL
Team Vestas Wind 3339 0
Team Alvimedica 3428 -89

Šiuo atveju "Team Vestas Wind" pirmauja tik 89 jūrmylėmis. Tai reiškia, kad atstumo iki pirmaujančios jachtos pokytis (DTLC) yra ne mažiau nei 45 jūrmylės! Ar tai reiškia, kad "Team Alvimedica" prisivijo 45 jūrmylėmis?

Skaičiuojant paprasčiausią atstumą iki finišo – taip, tačiau tas skaičius nedaug tereiškia žinant, kad jachtos negali plaukti tiesiai į Keiptauną apiplaukę Fernando de Noronha, nes privalo plaukti į pietus vengiant aukšto slėgio centro. Šiuo atveju, daug geresnis indikatorius būtų atstumas iš šiaurės į pietus. Tą galima pamatuoti įrankiais per seklį.

Žinoma, šis būdas pasikeis, kai tik jachtos pasieks gerą vakarų vėją, pakeis kryptį. Tad minėtos prielaidos naudoti negalima visuomet.

Tai sudėtinga, tai strategija, bet... dėl to visi ir mylime šį sportą!

Tiesiog prisiminkite šį niuansą kiekvieną kartą sekdami atstumų pokyčius. Ir kai kitą kartą kažkas pasuks tolyn nuo finišo, susimąstykite "kodėl"?

Informacija naudota iš http://www.volvooceanrace.com/en/news/7904_Behind-the-numbers.html