Penktasis „Volvo Ocean Race” etapas – įspūdingiausia, ką gali pasiūlyti buriavimas  

Penktasis „Volvo Ocean Race” etapas – įspūdingiausia, ką gali pasiūlyti buriavimas

Tropinis ciklonas „Pam“, nusiaubęs Vanuatu salas ir privertęs beveik trims paroms atidėti penktojo „Volvo Ocean Race” etapo startą, paliko Naująją Zelandiją užnugaryje. Antradienį 22 val. Lietuvos laiku (vietos laiku jau bus trečiadienio 9 val. ryto) šešioms jachtoms, besivaržančioms lenktynėse aplink pasaulį, bus duota žalia šviesa palikti Oklando uostą.

Tačiau tai tikrai ne laikas, kada būtų galima lengviau atsikvėpti. Prieš akis – beveik 7 tūkst. jūrmylių Pietų Ramiuoju vandenynu Brazilijos link – sudėtingiausių ir pavojingiausių, kokias kada nors tenka įveikti buriuotojams. Vis tik vienintelis „Volvo Ocean Race” plaukiantis  lietuvis Rokas Milevičius tvirtina, kad jaudulys prieš legendinį etapą bei pagarba stichijai jo komandą „Team Brunel” nuteikia ryžtingai.

Pietų Ramiojo vandenyno iššūkiai

Didžiuliai vėjai, milžiniškos bangos ir stingdantis šaltis – galima galvoti, jog tai pavargusios klišės, pasitelkiamos kaskart siekiant apibūdinti Pietų Ramųjį vandenyną, tačiau šešioms „Volvo Ocean Race” jachtų įguloms nuo trečiadienio ryto tai taps neišvengiama kasdienybe. Pasak varžybų meteorologo Gonzalo Infante, praplaukti riaumojančiomis Pietų keturiasdešimtosiomis platumomis ir apsukti Horno Ragą nepatyrus didesnių nesklandumų jau savaime yra didžiulis pasiekimas. Prisidėjus varžybų azartui svarbiausiu tampa balansas tarp didžiausio galimo greičio ir gebėjimo adekvačiai įvertinti savo laivo bei įgulos galimybes.

Penktąjį „Volvo Ocean Race” etapą ypatingu daro Pietų Ramiajam vandenynui būdinga specifika. Šiose geografinėse platumose itin greitai susiformuoja žemo slėgio sritys, vadinamieji ciklonai, kurie atviruose vandenyno plotuose, nestabdomi žemynų, įsibėgėja net iki 60 mazgų (apie 111 km/h) greičio, išjudina vandens paviršių ir sukelia milžiniškas bangas. Nereikia pamiršti ir nuolat stingdančio šalčio bei ledkalnių grėsmės, iškylančios kaskart bent kiek daugiau nukrypus į Pietus.

Nors visiems buriuotojams šis etapas reiškia retą fizinį ir psichologinį išbandymą, Rokas Milevičius prasitaria, kad patirtis, įgyta šioje vandenyno dalyje buriuojant legendine Lietuvos jachta „Ambersail”, leidžia jaustis bent šiek tiek ramiau laukiant etapo pradžios. Kita vertus, sportininkas  pripažįsta, jog buriavimas varžybų ritmu bus daug labiau įtemptas ir pareikalaus didžiulės ištvermės.

Pasak danų buriuotojo Jenso Dolmerio, taip pat priklausančio „Team Brunel”, žemos temperatūros turi didelės įtakos manevrų greičiui.

„Kai vandens temperatūra – du laipsniai žemiau nulio, nebegali šokti iš lovos vien su šortais, kad kuo skubiau pakeistum burę. Tinkama apranga tampa būtinybe. Būtent todėl visi veiksmai laive ima užtrukti daug ilgiau nei įprasta,” – aiškino buriuotojas.

„Šis etapas – tai karalių etapas. Tai įspūdingiausia, ką gali pasiūlyti buriavimas. Kelios dienos prieš startą jau norėtum, kad jis būtų pasibaigęs, nes puikiai žinai, jog turėsi nusileisti į pragarą ir vėl sugrįžti,” – pasakojo kitas R.Milevičiaus komandos draugas Gerd-Jan Poortmanas, kuria jau dvi lenktynes iki šiol nepavyko sudalyvauti šiame etape. 

Prioritetas – įgulų ir laivų saugumas

Vienas pagrindinių klausimų prieš penktąjį etapą – laivų ir įgulų saugumas, mat prieš tai vykusiose „Volvo Ocean Race“ jį be didesnių nuostolių ir nesklandumų įveikė vos pora laivų.

„Pietų vandenyne nieko nėra – jokios komercinės laivininkystės, nieko. Jei kas nors nutinka, turi susitvarkyti pats”,- teigia G.J. Poortmanas.

Rokas Milevičius teigia neabejojąs, kad naujasis šių metų 65 pėdų monotipinis laivų modelis yra iš tiesų saugesnis už ankstesnįjį, 70-ies pėdų, kuris, išvystęs didesnį greitį, nebeatlaikydavo įtampų ir imdavo lūžti. Vis dėlto, pasak Roko, atsargumas ir tik pamatuota rizika šiame etape „Team Brunel” komandai užims prioritetinę vietą.

Generalinis „Volvo Ocean Race” direktorius Knutas Frostadas tvirtina, kad šioms varžyboms saugumas yra ypač svarbus; būtent saugumo sumetimais artėjant tropiniam ciklonui „Pam“ buvo atidėtas ir penktojo etapo startas. K. Frostadas neabejoja, kad net ir startavusios pora dienų vėliau nei planuota komandos susidurs su neįtikėtinai sudėtingomis sąlygomis, ypač pirmosiomis dienomis po starto.

Jam antrina zelandietis meteorologas Jonas Bilgeris, padedantis „Team Brunel” navigatoriui ruoštis šio etapo išbandymams.

„Atsižvelgiant į dabartinę padėtį, jei laivai pajudės antradienį, mes kalbame apie maždaug 10 m aukščio bangas ir vėjo gūsius iki 40-80 mazgų. Kadangi ciklonas juda, bangos nebūtinai bus tos pačios krypties kaip vėjas,” – sakė jis.

„Team Brunel” nusiteikę ryžtingai

Šeštadienį Oklando uosto teritorijoje vykusiose „In-Port Race” varžybose užėmę antrąją vietą ir į savo gretas vietoj susižeidusio prancūzo Laurent Pagès‘o priėmę olandų buriuotoją Dirką de Ridder‘į, „Team Brunel” nusiteikę ryžtingai.

Komandos kapitonas Bouwie Bekkingas tikslą nurodo tik vieną: finišuoti pirmajame trejetuke, o geriausia – pirmiems. Pasak Bekkingo, itin svarbu aplenkti „Abu Dhabi” ir kinų „Dongfeng” komandas, mat kitaip bendrosios įskaitos taškų atotrūkis taps jau lemtingai didelis. Kol kas trečioje vietoje esanti „Team Brunel” nuo abiejų komandų atsilieka šešiais taškais.

R.Milevičius savo komandos galimybes vertina pozityviai: “Į šį etapą žiūrim kaip į galimybę, nes pučiant stipresniam vėjui mes esame vieni iš greitesnių laivų. Mūsų tikslas yra parodyti, kad galime išsikapstyti iš dviejų paskutinių etapų, kai likome penkti, nesėkmės.”

5to etapo startas

Penktojo etapo starto tiesioginę transliaciją Lietuvoje bus galima stebėti antradienį nuo 22 val. internetu.