Drag reisas su duobėmis - VOR Leg3 aprašymas (2015-01-02)

B&G atstovas Mark Chisnel šį 3-ią VOR etapą pavadino “Drag reisas su duobėmis”. Jis startuos 2015-01-03 ir yra 4’670 jm ilgio (apie 8’600 km). Tai fundamentaliai skirtingas etapas nuo pirmų dviejų, kurių trasa ėjo iš šiaurės į pietus ir atvirkščiai, t.y. skersai klimatinių zonų, kurios juosia Žemę horizontaliai. Dabar gi vaikinai išbandys kryptį Vakarai-Rytai, t.y. išilgai klimatinių zonų, nuo Abu Dabio iki piečiausio tropinės Kinijos kraštelio Sanya, Hainan saloje. Šalta nebus. Bet ir vėjo daug nebus taip pat. Varginantis ir nervus tampantis etapas, kuriame bet kokia nesėkmė eliminuos iš lyderių.

Šį etapą galima suskirstyti į keturias atkartas.

1. Šiaurės rytų musonai

Tai klimato zona, kurią sukuria pagal laikrodžio rodyklę besisukantis vėjas apie milžiniško anticiklono centrą, kuris yra centrinėje Azijoje.  Kitose pasaulio šalyse šis šiaurės rytų vėjas vadinamas pasatu. Laivynas turės pralįsti iš Persijos įlankos į Omano įlanką pro siaurą bevėjį Hormuzo sąsiaurį. O tada laviruotė pavėjui ir daug halsų išilgai Indijos kranto tarp daugybės mažų salelių. Laivynas pabirs kas kur, bet susirinks prie pietinio Indijos kampo – Komorino kyšulio.

2. Silpni vėjai tarp Šri Lankos ir Sumatros

Po Komorino kyšulio pirmieji gali stipriai atsiplėšti gavę šiaurės-rytų vėjo tunelį tarp Indijos ir Šri Lankos. Tačiau toliau visų tykos Šri Lankos vėjo šešėlis su kranto brizais Šri lankos pietvakariuose. Šiame rajone musonas truputį pasisuka labiau į rytus ir susilpnėja. Šturmanams reikės nuspręsti, ar po Komorino kyšulio plaukti piečiau ir tik tada sukti į Sumatrą, turint ne tokį aštrų kampą į vėją, ar pasikliauti sėkme ir durti tiesiai. Ko gero lankstas į pietus, esant silpniems vėjams, būtų ne pats saugiausias sprendimas. Po Šri Lankos – „tramvajus“, kaip sako buriuotojai kai laivai plaukia vienodais kursais. Bet prieš lendant į Malakos sąsiaurį yra galimybė gauti daugiau vėjo krypstant į šiaurę link Bengalijos įlankos. Bet niekas negali numatyti, kiek papildomų jūrmylių teks sukarti dėl abejotino vėjo pastiprėjimo. Matomai šioje atkarpoje laivai laikysis arti vienas kito jiems patogioje pozicijoje.

3. Malakos ir Singapūro sąsiauriai

Priartėjus prie Sumatros, vėjas šiek tiek suksis į rytus. Taktinis sprendimas bus: lįsti ar nelįsti link pietinės (pavėjinės) Sumatros salos pusės. O toliau Malakos sąsiauris, aktyviausias laivybinis sąsiauris pasaulyje, garsėjantis daugybe laivų, kranto brizais, dvelkiančiais nuo klonių ir apvalių kalvų, ir navigacinėmis kliūtimis. Audros su perkūnija pagal statistiką ateina kas antra diena, tad teisingas „debesų skaitymas“ bus lemtingas. Galiausiai kelių mazgų srovė, 6-ias valandas plūstanti palankiai, o kitas 6-ias valandas pasisukanti iš priešingos pusės. Jei dar nepakankamai nupasakota apie buriavimo košmarą Malakos sąsiauryje, galima pridurti Malaizijos ir Indonezijos uolėtus krantus, nesuskaičiuojamą daugybę migruojančių smėlio seklumų, nešviečiančių bojų, žvejybinių laivų be navigacinių žiburių, gerai apšviestų bet labai greitai plaukiančių konteinerinių laivų, nuskendusių rastų, pamestų vandenyje tinklų. Jūros dugnas nėra visur gerai išmatuotas ir šios vietovės jūrlapiai nėra labai patikimi. Kaip sakoma, kiekviena diena Malakoje yra skirtinga. Patirtis, įgauta vieną kartą praplaukus šį sąsiaurį, gali priversti padaryti klaidingus sprendimus. Šioje atkarpoje teks pasirinkti: naudotis ankstesne patirtimi, ar būti atviriems bet kokiems vietiniams sprendimams. Gonzalo Infante, VOR lentynių meteorologas, sako, kad jis pasirinktų antrąjį variantą: geriausias planas – neturėti jokio plano. Toliau – Singapūro sąsiauris pusiaujo štiliaus zonoje su labai intensyvia laivyba, kurioje laivų kelių šalikelės labai siauros ir yra geriau nenervinti didelių laivų kapitonų maišantis farvateriuose. Tačiau Singapūro klimatinė pusiaujo štiliaus zona nėra pastovi. Ji juda į šiaurę ir į pietus. Tad laivams atvykus į sąsiaurį, gali būti štilius, arba pūsti šiaurės rytų musonas. Šis nenuspėjamas faktorius dar labiau atskirs laivus ir Pietų Kinijos jūrą laivynas pasieks išsibarstęs.

4. Pietų Kinijos jūros laviruotė

Įplaukus į Pietų Kinijos jūrą laivynui teks rinktis Malaizijos pakrantes vietoj Vietnamo pakrančių ir gauti daugiau vėjo iš Borneo salos žemo slėgio srities, jei tokia iš vis tuo metu egzistuos, ar plaukti tiesiai į tikslą. Pietų Kinijos jūroje vyrauja šiaurės-rytų musonai, kurie stiprėja kylant į šiaurę. Laivyno kursas šioje atkarpoje – tiesiai į šiaurę. Išilgai Vietnamo jis bus greitas ir šlapias, galintis pavirsti į „išgyvenimo praktiką“ labai atšiauriomis sąlygomis greitai plaukiant prieš vėją ir bangas, plūstančias dešiniu halsu palankiau, nei kairiu.

Taktika

Taigi, kova bus taktinė. Sprendimai lems nugalėtojus. Tie, kurie turės didžiausią procentą teisingų sprendimų serijose, tokiose kaip: kuri pusė debesies, arba kuris krantas bus laimintis, tie ir laimės. Sunku ką nors prognozuoti. Stipriausia įgula, ko gero, Brunel, nes joje įgula nesikeitė ir jie atrado savo laivo greitį 2-ame etape. Antra įgula, kur niekas nesikeitė – Team Alvimedica. Abu Dhabi šiam etapui keičia australą trimerį Phil Harmer į anglą Neal McDonald, nes Phil-as serga. Neal, kaip sako Brunel šturmanas Abdrew Cape, yra 51-erių metų VOR legenda, dalyvavęs 6-iuose VOR, o paskutinį kartą su Team Telefonica plaukęs dabartinio etapo trasą. MAPFRE ispanai pakeitė savo kapitoną Iker Martinez (kuris grįžo namo treniruoti Olimpinę rinktinę) į Habi Fernandez. Dongfeng pakeitė švedą Martin Strömberg į visiškai jauną australietį Jack Boutell (23) ir dabar turės du nepatyrusius kinus ir vieną nepatyrusį australą, bet 5-iems Dongfeng prancūzams labai sekasi tempti visą komandą, nes daugumoje jie vienutininkai, t.y. žmonės-orkestrai, dirba viską ir niekame nesispecializuoja. Moterų komandoje SCA iškrito Sophie Ciszek, kuri patyrė stuburo disko išvaržą 2-o etapo 15-ą dieną bei operaciją Abu Dabyje. Ji negalėjo nei dirbti nei miegoti veik dvi savaites be stipriausių nuskausminamųjų, kokius tik rado laive. Disko išvarža buvo labai skausminga. Kaip parodė tyrimai, buvo blokuota 80-90% nervo. Ji praleis 2 etapus ir grįš į 5-ą etapą.