6-o etapo meteo-okeanografinė apžvalga (2015-04-19)

Laukia ir vėl permainingas etapas. AbuDhabi laikysis konservatyviai, kiti stengsis vytis. Brunel komandai, tai "viskas arba nieko" etapas - Kreiserinio Buriavimo Mokykla

Įranga dėvisi

Šiandien, 2015 metų balandžio 19-ą dieną, 20:00 Lietuvos laiku startuoja 6-as VOR etapas (Volvo Ocean Race) iš Brazilijos Itajai miesto į JAV Newport-o miestą Rhodes saloje. Jame dalyvauja 6 VOR65 klasės jachtos. Kaip žinia, 5-am etape iš Naujosios Zelandijos į Braziliją daugumas jachtų patyrė nuostolių. Labiausiai nukentėjo Dongfeng (susilaužė stiebą) ir SCA (susiplėšė pagrindinę stipraus vėjo pavėjinę burę). Teisėjai įvairiai reagavo į nuostolius. Dongfeng leido pasikeisti stiebą, kurį jie sulaužė nedaplaukę 200 jūrmylių iki Horno rago (po to 12 parų motoravo iki Itajai). Taip pat Dongfeng leido pasikeiti grotą į jų turimą ir naudotą kvalifikaciniuose plaukimuose, nes varžybinį jie nupjovė nuo nulūžusio stiebo, kadangi jis kėlė pavojų įguos saugumui. SCA merginoms nebuvo leista pasikeisti suplyšusios į skutus per kinietišką halsą burės ir jos plauks toliau su sulopyta. MAPFRE ispanus teisėjai nubaudė baudos taškais už tai, kad jie nepranešę teisėjams sustiprino bušpritą įlaminuodami į jį metalinius strypus. Taigi, lenktynėse aplink pasaulį didelę reikšmę turi ne tik momentinis greitis, bet ir ilgalaikė įrangos išsaugojimo taktika (arba angl. Seamanship – Gera jūrinė praktika), nes jachta turi apiplaukti pasaulį su tomis pačiomis burėmis.

Pakrančių etapas

6-as etapas, kaip komentuoja reiso hidrometeorologas Gomzalo Infante, bus pakrančių etapas su naudingais jūriniais etapais apsvarstymui. Kas beatsitiktų, laivynas pirmą kartą atplauks į garsų buriuotojų miestą Newportą. 5-ame etape laivynas plaukė vienoje klimatinėje zonoje, nešamas serijos vakarinių ciklonų, kurie sukasi aplink Antarktidą. Šį kartą buriuotojai plauks skersai klimatinių zonų iš pietų į šiaurę, kirsdami pusiaują su savo garsiąja štiliaus zona. Pradžioje jie patirs pietryčių vėjus, taip vadinamą Pietų Atlanto aukšto slėgio zonos arba Šv. Elenos aukšto slėgio zonos įtaką, kurios centras dabar yra toje pačioje platumoje, kaip ir Itajai, o vėliau šiaurės rytų pasatus, arba Šiaurės Atlanto arba Azorų aukšto slėgio zonos įtaką, bei galiausiai šiltąją Golfo srovę, su jos galimais rūkais ir trumpomis ir stačiomis bangomis. Kertant klimatines zonas yra didesnė tikimybė patirti didelius nuostolius arba įgyti didelius pranašumus, lyginant su plaukimu vienoje klimatinėje zonoje. Tad bus visko.

Po starto Itajai laukia priešvėjinis kursas Brazilijos pakrante. Ten teka stipri priešinė šiltoji srovė o vėjas balandžio 19-20 numatomas silpnas. Ką pasirinks šturmanai? Pakrantę ar atvirą jūrą? Jūrinius brizus ar pakrančių brizus? Jūroje vėjo daugiau bet jis stiprus ir priešinis, pakrantėje silpnesnis ir palankesnis. Pakrančių brizais Brazilijoje visi naudojasi plaukdami iš pietų į šiaurę, nes jie pakeičia priešinius vėjus halfindiniais (vėjas pučia į krantą). Brizai pagal prognozes tikrai busnaktį iš balandžio 19-os į 20-ą, o toliau – kaip duos Dievas. Greičiausiai varžybos vyks toje pačioje dvasioje, kaip ir anksčiau, t.y. laivai nepaleis vieni kitų iš po kontrolės ir niekas nesiryš atsiskirti. Iki Rio de Janeiro permainingo vėjo etape laivyne turi atsirasti lyderiai ir lūzeriai, kurie ir išliks tokiais plaukiant per pasatų juostas. Tad pirmasis lenktynių etapas bus tikrai svarbus.

Taigi, kai pūstels pietrytiniai pasatai nuo Rio iki Recife (Pietų Amerikos šiaurės rytinis kampas), bus „tramvajus“ (laivai plauks vienas paskui kitą kaip per bėgius). Kas sugebės išlaikyti pastovų maksimalų greitį, tas ir bus pirmas, pasieksiantis pusiaujo štiliaus zoną (doldrums). Visi, plaukdami šią atkarpą, naudojasi tokia taisykle: arba būk ne toliau nei 10 jūrmylių nuo kranto atstumu, arba jau plauk ne mažiau nei 100 jūrmylių į jūrą. Nes kuo toliau nuo kranto, tuo stipresnis ir pastovesnis pučia pasatas. Bet prisideda nuplaukti tenkantį atstumą iki to stipresnio vėjo. Vėlgi, kaip pasielgs pirmieji, taip matyt kartos likusieji. Niekas nesiryš paleisti priešininkų žaisti „nematuškių“. Bouwe Bekking-as yra stipriai išlošęs 2005-2006 metų varžybose plaukdamas 10-ies mylių atstumu nuo kranto, veik užuosdamas pliažo kvapus, tad pilnai tikėtina, kad Brunel bandys pakartoti praeities sėkmę.

Ir dėl Droldrums

Toliau – debesų ruletė - Doldrums. Vakarinėje Atlanto dalyje štiliaus zona daug siauresnė, nei prie Afrikos krantų. Čia niekas nepataria plaukti toli į rytus. Visi ją kirs tiesiai pagal kursą. Tačiau, kaip visada, kas nors čia įstrigs ilgiau, nei kiti.

Kirtus pusiaujo zoną, prasidės šampaninis plaukimas. Šiaurės rytų pasatai, greitas ir komfortabiliausias kursas. Čia taktiką B&G meteorologas Mark Chisnell pranašauja sekančią – visi stengsis pasatų juostoje plaukti į šiaurę, o vėliau plaukti Azorų aukšto slėgio zonos pakraščiu. Tačiau atsitinka ir taip, kad Azorų aukšto slėgio zona gali stipriai pasistūmėti į vakarus ir JAV tai yra žinoma pavadinimu Bermudų aukšto slėgio zona. Tada prognozuojami silpni vėjai.

Galutinis etapas yra labiausiai komplikuotas. Laivynas paliks Azorų aukšto slėgio sūkurį ir pateks į Šiaurės Amerikos žemo slėgio sūkurių kelią, nusitęsiantį iki Europos. Artėja pavasarinis lygiadienis, pats neramiausias energetine prasme ciklonų laikotarpis, sukuriantis priešinius vėjus Golfo srovėje (srovė teka prieš vėją). Plaukimas Golfo srovėje prieš vėją gali būti žiaurus ir visi, jei gali, jo vengia.

Turnyrinė lentelė

Abu Dhabi (9 taškai) septyniais taškais atsiplėšė nuo artimiausio priešininko Dongfeng (16 taškų). Toliau paketas iš trijų: Brunel (18), Alvimedica (19), Mapfre (20). Taigi, Abu Dhabi, kaip prasitarė jos škiperis Ian Walker, laikysis rezervuotai, stengsis neatsilikti nuo grupės ir, jei plauks viduriuke, yra nepavejami per likusius 4 etapus. Svarbiausias uždavinys – praplaukti likusias varžybas nesubyrėjus. Dongfeng prancūzai, kurių išradingumu (pvz. Itajai In-Port race su pusiau susukta A3 vietoj visų naudotos J1) aš neatsižaviu, gali tik stiprinti savo pozicijas prieš likusį „paketą“. Paketas kovos nirtulingai, nes šis 6-as etapas jiems reiškia viską. Visiems linkime sėkmės.